pondělí 3. října 2011

Kolo na dráze

Tenhle víkend jsem poprvé v životě vyrazil s kolem mimo rodný okres. A to docela daleko - na příznačně pojmenovanou Dálavu, chatu asi 15 kilometrů od nádraží Kaplice. Které je od mého bydliště vzdáleno nějakých 300 km. Takže bylo jasné, že musím zvolit nějakou dopravu co nezávisí na mých vlastních silách. A vzhledem k absenci dálkových cyklobusů padla volba na vlak.

Teď mým jediným vodítkem byl tento článek ČD, který je... inu, mírně reklamní.

Ale základy se tam dočtete. Já je tady jenom trochu rozpitvám:

Spoluzavazadlo, nebo úschova během přepravy?
Záleží na tom, jakým vlakem kam jedete. Lokálka-motoráček je jasná volba, tady možnost ÚBP ani není. Klasické vagonové osobní vlaky bývají veselejší. Jako spoluzavazadlo smíte kolo přepravovat těsně za lokomotivou nebo úplně vzadu, aby se mezi vagony dalo volně přecházet. Ony s tím ne-kupéčkové vagony i počítají a mají na jednom konci, tam co není záchodek, prostor pro cyklisty, kočárkaře a jiné borce na kolech. Moje veselá zkušenost byla, že tyto prostory byly "uvnitř" vlaku a předpisů dbalý já stál půl hodiny s kolem před záchodkem.
V rychlících definitivně jděte po úschově během přepravy, za 10 Kč/den navíc vám odpadne tuna starostí. Zatímco nakládání kola na vesnickém nádraží do klasického vagonu (kde navíc není místo) je výkon hodný olympionika, v přepravním vagonu vám pomůže průvodčí, vy mu řeknete kam to bude, ukážete papír a jdete si v klidu sednout.

Nějaké další tipy?
Spousta:
1) Balte se nejen lehce, ale i kompaktně. Myslete na to, že se uzoučkými dvířky vagónu budete muset většinou prorvat kolo, vy a bágl zároveň. Mně se to povedlo jakousi magií. Ven to jde kupodivu mnohem hůř než dovnitř, doporučuji nechat vystoupit ostatní cestující a dostat z vagonu nejdřív kolo a potom bágl.
2) Dávejte pozor na značení přepravy. Zejména mezinárodní vlaky mají oblíbenou povinnou rezervaci (tak, paní průvodčí, zapsal jsem to nejen za své uši, ale i na blog.) Což znamená, že můžete být za 5 minut do odjezdu hnáni z nástupiště do haly koupit místenku pro kolo za 15 Kč, přestože jedete jednu hloupou zastávku. Inu, byl jsem poučen.
3) Kolo udržujte čisté. Průvodčí chodí v uniformách, které se určitě děsně špatně perou a nic je nepotěší míň než zaflákaný horskáč se kterým se musejí tahat do vagonu a věšet ho na přepravní hák. Moje crosska byla po 10 kilometrech šlapání po E55ce (a dvou přejezdech potoka, protože jsem pokaždý zapomněl na ten most) jen maličko zaprášená a minimálně pánové průvodčí jí brali i předávali s radostí.

Žádné komentáře:

Okomentovat