neděle 10. dubna 2011

Sherlock: Starý - mladý hrdina v novém kabátě

V této modernizované verzi postav Conana Doylea a s použitím jeho detektivních zápletek, Sherlock Holmes žije v Londýně raného 21. století a chová se ke Scotland Yardskému inspektorovi Lestradeovi přezíravěji protože je ve skutečnosti mnohem méně sebejistý. Doktor Watson je nyní poměrně mladý veterán Afghánských "mírových" bojů, méně obdivující a více aktivní.


[Volně přeložený text pochází z IMDB, obrázek ze Sherlocknews.com]

Zbožňuju Sherlocka Holmese. Když jsem zahlédnul to jméno zakroužkované v programu, měl jsem strašnou radost. Tu tedy povážlivě nabourala první scéna filmu, kterou jsem zachytil ještě z kuchyně (kdy jsem si řekl "omg reklamy skončily, co má bejt tohle?") Vrhnul jsem se na program a četl: "Sherlock ... (2010)"

No co se dalo dělat. S očekáváním toho nejhoršího jsem zasedl k televizi... a nelitoval.

Nevím tedy nakolik je tenhle Sherlock věrný původní předloze, kterou jsem četl (celou!) tak před pěti lety... budu si jí muset osvěžit. Samozřejmostí jsou moderní prvky a reálie, což byl hlavní důvod mého rozčarování. To nicméně není nic proti tomu, jak moc člověka rozhodí hlavní postavy.

Sherlock Holmes v tomto (zatím) třídílném seriálu má charisma, které každé fangirl zlomí nosní přepážku na padesát yardů. John Watson na tom není tak slavně, ale opravdu, koho už otrávilo koukat v těchto klasických detektivkách na dvojici postarších gentlemanů, ten v tomhle místě dává oba palce nahoru. Navíc zločiny, kolem kterých se seriál točí, nejsou jediným společenským aspektem série. Filmaři pohlédli cílovému publiku do srdcí a našli tam očividně stovky dřímajících fangirls jen jen čekajících na probuzení, protože dohady o vztahu dvojice hlavních hrdinů se jen v prvním dílu skutečně pitvají dvakrát (o letmých zmínkách nemluvě; Soukromý život Sherlocka Holmese (1970) se může jít zahrabat). Navíc, John Watson nemá bratra ale sestru.

No zpátky k ději. Děj je klasický sherlocko-holmesovský, jen střídmě (což zcela vyhovuje mému vkusu) vyšperkovaný černějším humorem. Ten jediný díl co jsem viděl mě z dějového hlediska trochu zklamal, protože jsem tak nějak uhodl vraha už v půlce snímku (aniž by se to dalo předpokládat z dramatického pozadí) a to prostě na základě věcí, co Sherlock říkal a prováděl. To že ho to napadlo až ke konci (a ještě při tom zopakoval kroky, kterými k tomu dovedl MĚ!) bylo trochu zklamání. Na druhou stranu si autoři určitě práci dali a vše příjemně odsýpá, je přiměřeně napínavé a prostě má ty správné grády.

No a nakonec zpracování: občas mi přišlo dost přeplácané. Texty SMS zpráv v podobě titulků byly dobrým přídavkem, ale jinde ty popisky - například Sherlockovy dedukce - docela nepěkně rušily, hlavně když to hrdina následně všechno shrnul vlastními slovy. Také prolínání akce a nápisů (dopravních značek) při honičce Londýnem bylo dost otravné. Ale co se dá dělat, nic není dokonalé.

Abych to shrnul: jste-li fanoušek Sherlocka Holmese, pravděpodobně jste viděli lepší adaptace (zejména ty ruské). Jste-li fangirl hledající vhodné teritorium pro nějaký ten slashík, filmaři vám tu stvořili malý kousek ráje. Jste-li příznivcem anglického humoru, konkrétně toho z BBC, tady ho dostanete přesně doporučenou denní dávku. Jste-li epileptik, nezapomeňte na prášky.

EDIT: Zrovna jsem zkouknul pilot k této sérii, který se nevysílal, a je vlastně skoro stejný jako první díl. Tedy, zápletka je stejná. Provedení... úchvatné. Cokoli se mi na prvním dílu nelíbilo tu není. A to co se líbilo je. I kdybyste náhodou nechtěli koukat na celou sérii, tohle je must-see. Takže se seberte a běžte shánět. Lovu zdar!

EDIT2: Jak jsem se obával, druhý díl absolutně nezvládnul standardy nasazené pilotem. Celkem solidní scénář (byť s několika filmovými evergreeny, bez nichž by se obešel) se dočkal provedení téměř Hollywoodského. A Hollywoodské provedení odpouštím jen filmům obsahujícím Marilyn Monroe.(

EDIT3: Poslední díl je překvapivě dobrý, ale neskutečným způsobem vám vnucuje pocit, že místo hodiny a půl má aspoň pět. Není to nuda, ne. Je to... Oj, cliffhanger.

Žádné komentáře:

Okomentovat